DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Emulatoren, Virtuelle Maschinen und Source Ports
Jareika
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DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Jareika » Fr 19. Apr 2019, 11:49

Ich habe im DOSBOX 7.42 eine Virtuelle HD gemountet und DOS 6.22 installiert.

Das habe ich erst gemacht um Pizza Connection mit Sound spielen zu können. Das Problem bei der Emulation von Pizza Connection in der DOSBOX war, dass man zwar in der DOSBOX config den richtigen Soundadapter einstellen kann aber das Spiel keinen Soundtreiber findet.

Also habe ich jetzt DOS 6.22 und den Soundblaster 2 in der DOSBOX laufen und Pizza Connection läuft mit Sound.

Jetzt zuletzt habe ich die Total Verrückte Rally ausgegraben. Die braucht ja Win 3.1 oder Win 95-98 mit Kompatibilitätsmodus zu Win 3.1 um zu laufen.

Also habe ich noch Win 3.11 auf die Viertuelle HD installiert.

Nach einigem Herumprobieren läuft das Windows jetzt mit SVGA 1024x768 und 256 Farben, jetzt läuft die Total Verrückte Rally mit Sound und MIDI.

Da ich so weit gekommen bin, wollte ich noch andere Spiele auf diesem Emulierten DOS 6.22 System Installieren, weil ich denke mir, warum nicht alles an einem Ort in einem System haben.

Ich habe mich also an Burntime versucht.

Leider sagt mir das Spiel, das mein Speicher nicht ausreicht.

Bei Dune 2 genau dasselbe.

Ich möchte euch mal ein paar Screenshots schicken, vielleicht fällt euch etwas auf.

mem.png
mem.png (13.61 KiB) 1255 mal betrachtet


autoe.png
autoe.png (11.6 KiB) 1255 mal betrachtet


configs.png
configs.png (13.13 KiB) 1255 mal betrachtet
Jareika
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Re: DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Jareika » Fr 19. Apr 2019, 15:24

So, ich habe mich mal ein bisschen Umgesehen im Forum und habe viele Anregungen gefunden.

Ich habe jetzt vom FreeDos einen Keyboardtreiber der sogar richtig gut Funktioniert und wenig Speicher verbraucht.

Ich habe mit HIMEMX und JEMM386 herum Experementiert und habe eigentlich gute Speicherergebnisse bekommen, leider funktionierte Windows dann nicht mehr. Es gab immer die Fehlermeldung: Beenden Sie die Protected Modus Software.

Ich habe dann die Einstellungen auf die normale HIMEM.SYS und EMM386.EXE Übertragen und siehe da, es funktioniert.

Meine CONFIG.SYS:

DEVICE=C:\IKKUNAT\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE RAM HIGHSCAN I=D000-DFFF
DEVICEHIGH=C:\SB\DRV\CTSB2.SYS /UNIT=0 /BLASTER=A:220 I:5 D:1
DEVICEHIGH=C:\SB\DRV\CTMMSYS.SYS
FILES=40
DOS=HIGH,UMB
COUNTRY=049,850,C:\DOS\COUNTRY.SYS
DEVICEHIGH=C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
REM ** FILES=30
DEVICEHIGH=C:\IKKUNAT\IFSHLP.SYS
STACKS=9,256

Meine AUTOEXEC.BAT:

SET SOUND=C:\SB
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E
@ECHO OFF
PROMPT $p$g
PATH C:\IKKUNAT;C:\DOS;
SET TEMP=C:\DOS
MODE CON CODEPAGE PREPARE=((850) C:\DOS\EGA.CPI)
MODE CON CODEPAGE SELECT=850
LOADHIGH C:\MKEYB\KEYB.EXE GR
LOADHIGH MOUSE.EXE

Mein neuer Hoher Speicher:
mem2.png
mem2.png (13.14 KiB) 1234 mal betrachtet


Gesamter Speicher:
mem3.png
mem3.png (13.35 KiB) 1234 mal betrachtet


Mit den JEMM386 und HIMEMX könnte man noch mehr Sparen aber dafür lädt er nicht mehr die Tastatur hoch und im Endeffekt könnte ich so nur 1KB gewinnen.

So weit so gut, die nächsten Probleme lassen bestimmt nicht lange auf sich warten.
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Dune82
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Re: DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Dune82 » Sa 20. Apr 2019, 07:19

Hi

Ich beschäftige mich auch mit der Emulation.
Ich hätte gerne deine dosbox.conf gesehen.
Ich habe die DosBox immer anders gelöst,
Ich habe ein Ordner von meiner Festplatte definiert
und der wird dann als C Laufwerk gemountet.

Danach brauchte ich keine Soundkarte mehr einrichten.
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Re: DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Jareika » Sa 20. Apr 2019, 13:14

Dune82 hat geschrieben:Hi

Ich beschäftige mich auch mit der Emulation.
Ich hätte gerne deine dosbox.conf gesehen.
Ich habe die DosBox immer anders gelöst,
Ich habe ein Ordner von meiner Festplatte definiert
und der wird dann als C Laufwerk gemountet.

Danach brauchte ich keine Soundkarte mehr einrichten.


Ja es gibt immer Spiele die einen richtigen Soundtreiber wollen wie z.B. Pizza Connection, deswegen dieser Umweg.

Meine DOSBOX Config:

# This is the configurationfile for DOSBox 0.74. (Please use the latest version of DOSBox)
# Lines starting with a # are commentlines and are ignored by DOSBox.
# They are used to (briefly) document the effect of each option.

[sdl]
# fullscreen: Start dosbox directly in fullscreen. (Press ALT-Enter to go back)
# fulldouble: Use double buffering in fullscreen. It can reduce screen flickering, but it can also result in a slow DOSBox.
# fullresolution: What resolution to use for fullscreen: original or fixed size (e.g. 1024x768).
# Using your monitor's native resolution with aspect=true might give the best results.
# If you end up with small window on a large screen, try an output different from surface.
# windowresolution: Scale the window to this size IF the output device supports hardware scaling.
# (output=surface does not!)
# output: What video system to use for output.
# Possible values: surface, overlay, opengl, openglnb, ddraw.
# autolock: Mouse will automatically lock, if you click on the screen. (Press CTRL-F10 to unlock)
# sensitivity: Mouse sensitivity.
# waitonerror: Wait before closing the console if dosbox has an error.
# priority: Priority levels for dosbox. Second entry behind the comma is for when dosbox is not focused/minimized.
# pause is only valid for the second entry.
# Possible values: lowest, lower, normal, higher, highest, pause.
# mapperfile: File used to load/save the key/event mappings from. Resetmapper only works with the defaul value.
# usescancodes: Avoid usage of symkeys, might not work on all operating systems.

fullscreen=false
fulldouble=true
fullresolution=1024*768
windowresolution=original
output=ddraw
autolock=true
sensitivity=100
waitonerror=true
priority=higher,normal
mapperfile=mapper-0.74.map
usescancodes=true

[dosbox]
# language: Select another language file.
# machine: The type of machine tries to emulate.
# Possible values: hercules, cga, tandy, pcjr, ega, vgaonly, svga_s3, svga_et3000, svga_et4000, svga_paradise, vesa_nolfb, vesa_oldvbe.
# captures: Directory where things like wave, midi, screenshot get captured.
# memsize: Amount of memory DOSBox has in megabytes.
# This value is best left at its default to avoid problems with some games,
# though few games might require a higher value.
# There is generally no speed advantage when raising this value.

language=
machine=svga_et4000
captures=capture
memsize=32

[render]
# frameskip: How many frames DOSBox skips before drawing one.
# aspect: Do aspect correction, if your output method doesn't support scaling this can slow things down!.
# scaler: Scaler used to enlarge/enhance low resolution modes.
# If 'forced' is appended, then the scaler will be used even if the result might not be desired.
# Possible values: none, normal2x, normal3x, advmame2x, advmame3x, advinterp2x, advinterp3x, hq2x, hq3x, 2xsai, super2xsai, supereagle, tv2x, tv3x, rgb2x, rgb3x, scan2x, scan3x.

frameskip=0
aspect=true
scaler=hq3x

[cpu]
# core: CPU Core used in emulation. auto will switch to dynamic if available and appropriate.
# Possible values: auto, dynamic, normal, simple.
# cputype: CPU Type used in emulation. auto is the fastest choice.
# Possible values: auto, 386, 386_slow, 486_slow, pentium_slow, 386_prefetch.
# cycles: Amount of instructions DOSBox tries to emulate each millisecond.
# Setting this value too high results in sound dropouts and lags.
# Cycles can be set in 3 ways:
# 'auto' tries to guess what a game needs.
# It usually works, but can fail for certain games.
# 'fixed #number' will set a fixed amount of cycles. This is what you usually need if 'auto' fails.
# (Example: fixed 4000).
# 'max' will allocate as much cycles as your computer is able to handle.
#
# Possible values: auto, fixed, max.
# cycleup: Amount of cycles to decrease/increase with keycombo.(CTRL-F11/CTRL-F12)
# cycledown: Setting it lower than 100 will be a percentage.

core=auto
cputype=auto
cycles=fixed 28527
cycleup=10
cycledown=20

[mixer]
# nosound: Enable silent mode, sound is still emulated though.
# rate: Mixer sample rate, setting any device's rate higher than this will probably lower their sound quality.
# Possible values: 44100, 48000, 32000, 22050, 16000, 11025, 8000, 49716.
# blocksize: Mixer block size, larger blocks might help sound stuttering but sound will also be more lagged.
# Possible values: 1024, 2048, 4096, 8192, 512, 256.
# prebuffer: How many milliseconds of data to keep on top of the blocksize.

nosound=false
rate=44100
blocksize=1024
prebuffer=20

[midi]
# mpu401: Type of MPU-401 to emulate.
# Possible values: intelligent, uart, none.
# mididevice: Device that will receive the MIDI data from MPU-401.
# Possible values: default, win32, alsa, oss, coreaudio, coremidi, none.
# midiconfig: Special configuration options for the device driver. This is usually the id of the device you want to use.
# See the README/Manual for more details.

mpu401=intelligent
mididevice=default
midiconfig=

[sblaster]
# sbtype: Type of Soundblaster to emulate. gb is Gameblaster.
# Possible values: sb1, sb2, sbpro1, sbpro2, sb16, gb, none.
# sbbase: The IO address of the soundblaster.
# Possible values: 220, 240, 260, 280, 2a0, 2c0, 2e0, 300.
# irq: The IRQ number of the soundblaster.
# Possible values: 7, 5, 3, 9, 10, 11, 12.
# dma: The DMA number of the soundblaster.
# Possible values: 1, 5, 0, 3, 6, 7.
# hdma: The High DMA number of the soundblaster.
# Possible values: 1, 5, 0, 3, 6, 7.
# sbmixer: Allow the soundblaster mixer to modify the DOSBox mixer.
# oplmode: Type of OPL emulation. On 'auto' the mode is determined by sblaster type. All OPL modes are Adlib-compatible, except for 'cms'.
# Possible values: auto, cms, opl2, dualopl2, opl3, none.
# oplemu: Provider for the OPL emulation. compat might provide better quality (see oplrate as well).
# Possible values: default, compat, fast.
# oplrate: Sample rate of OPL music emulation. Use 49716 for highest quality (set the mixer rate accordingly).
# Possible values: 44100, 49716, 48000, 32000, 22050, 16000, 11025, 8000.

sbtype=sb2
sbbase=220
irq=5
dma=1
hdma=5
sbmixer=true
oplmode=auto
oplemu=default
oplrate=44100

[gus]
# gus: Enable the Gravis Ultrasound emulation.
# gusrate: Sample rate of Ultrasound emulation.
# Possible values: 44100, 48000, 32000, 22050, 16000, 11025, 8000, 49716.
# gusbase: The IO base address of the Gravis Ultrasound.
# Possible values: 240, 220, 260, 280, 2a0, 2c0, 2e0, 300.
# gusirq: The IRQ number of the Gravis Ultrasound.
# Possible values: 5, 3, 7, 9, 10, 11, 12.
# gusdma: The DMA channel of the Gravis Ultrasound.
# Possible values: 3, 0, 1, 5, 6, 7.
# ultradir: Path to Ultrasound directory. In this directory
# there should be a MIDI directory that contains
# the patch files for GUS playback. Patch sets used
# with Timidity should work fine.

gus=false
gusrate=44100
gusbase=240
gusirq=5
gusdma=3
ultradir=C:\ULTRASND

[speaker]
# pcspeaker: Enable PC-Speaker emulation.
# pcrate: Sample rate of the PC-Speaker sound generation.
# Possible values: 44100, 48000, 32000, 22050, 16000, 11025, 8000, 49716.
# tandy: Enable Tandy Sound System emulation. For 'auto', emulation is present only if machine is set to 'tandy'.
# Possible values: auto, on, off.
# tandyrate: Sample rate of the Tandy 3-Voice generation.
# Possible values: 44100, 48000, 32000, 22050, 16000, 11025, 8000, 49716.
# disney: Enable Disney Sound Source emulation. (Covox Voice Master and Speech Thing compatible).

pcspeaker=true
pcrate=44100
tandy=auto
tandyrate=44100
disney=true

[joystick]
# joysticktype: Type of joystick to emulate: auto (default), none,
# 2axis (supports two joysticks),
# 4axis (supports one joystick, first joystick used),
# 4axis_2 (supports one joystick, second joystick used),
# fcs (Thrustmaster), ch (CH Flightstick).
# none disables joystick emulation.
# auto chooses emulation depending on real joystick(s).
# (Remember to reset dosbox's mapperfile if you saved it earlier)
# Possible values: auto, 2axis, 4axis, 4axis_2, fcs, ch, none.
# timed: enable timed intervals for axis. Experiment with this option, if your joystick drifts (away).
# autofire: continuously fires as long as you keep the button pressed.
# swap34: swap the 3rd and the 4th axis. can be useful for certain joysticks.
# buttonwrap: enable button wrapping at the number of emulated buttons.

joysticktype=auto
timed=true
autofire=false
swap34=false
buttonwrap=false

[serial]
# serial1: set type of device connected to com port.
# Can be disabled, dummy, modem, nullmodem, directserial.
# Additional parameters must be in the same line in the form of
# parameter:value. Parameter for all types is irq (optional).
# for directserial: realport (required), rxdelay (optional).
# (realport:COM1 realport:ttyS0).
# for modem: listenport (optional).
# for nullmodem: server, rxdelay, txdelay, telnet, usedtr,
# transparent, port, inhsocket (all optional).
# Example: serial1=modem listenport:5000
# Possible values: dummy, disabled, modem, nullmodem, directserial.
# serial2: see serial1
# Possible values: dummy, disabled, modem, nullmodem, directserial.
# serial3: see serial1
# Possible values: dummy, disabled, modem, nullmodem, directserial.
# serial4: see serial1
# Possible values: dummy, disabled, modem, nullmodem, directserial.

serial1=dummy
serial2=dummy
serial3=disabled
serial4=disabled

[dos]
# xms: Enable XMS support.
# ems: Enable EMS support.
# umb: Enable UMB support.
# keyboardlayout: Language code of the keyboard layout (or none).

xms=true
ems=true
umb=true
keyboardlayout=auto

[ipx]
# ipx: Enable ipx over UDP/IP emulation.

ipx=false

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
# You can put your MOUNT lines here.
mount f e:\Pizza\
f:
imgmount c DOS.img
imgmount d Spiele.img

c:
boot -l c
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Re: DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Jareika » Sa 20. Apr 2019, 13:42

Bei der imagemount habe ich bei der großen 2 gb image Ladefehler festgestellt.

Die konnte ich jetzt beheben mit:

imgmount d Spiele.img -size 512,63,64,1023

indem man die größe der Image mit an gibt.
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Dune82
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Re: DOS 6.22 Emulation mit Win 3.11

Beitragvon Dune82 » Mi 14. Aug 2019, 18:29

Hi
Das Leben hat mich voll im Griff.
Meine kleine Tochter ist jetzt da, bin jetzt erst wieder zum lesen gekommen.

Jetzt hab ich auch verstanden wie du MS Dos installiert hast.
Ich wusste gar nicht das man von Img booten kann.

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